YouVersion Logo
Search Icon

قصة الأنبياء 30

30
1ولما شافت راحِيل إنها مش قادرة تخلف ليعقوب أولاد، غارت من أُختها وقالت ليعقوب: «أنا هموت يا يعقوب لو مخلفتش أولاد!» 2فغضب النبي يعقوب من كلام راحيل وقال لها: «الأمر بيد الله. مش أنا اللي منعك من الحمل علشان أوهبك الولد!» 3فردت عليه راحيل: «خلاص، خذ جاريتي بلهة وادخل عليها، فتولد على ركبتي، والأولاد اللي تخلفهم يكونوا لي أنا». 4وبكدة قدمت راحيل للنبي يعقوب بلهة جاريتها، فأخذها النبي يعقوب وتزوجها. 5فحملت بلهة جارية راحيل وخلفت للنبي يعقوب ولد. 6فسمته راحيل دان (ومعنى الأسم: حكم) لإنها قالت: «سمع ربنا صوتي فرزقني بولد وانصفني». 7و بعدين حملت بلهة مرة ثانية وخلفت ولد ثاني للنبي يعقوب. 8فسمته راحيل نفتالي (ومعنى الأسم: مُصارع أو مجاهد) لإنها قالت: «كان بيني وبين أُختي صراع عظيم، لكن أنا غلبتها».
9ولما عرفت ليئة زوجة النبي يعقوب أنه انقطع حملها، خلت النبي يعقوب يدخل على زلفة جاريتها. 10فحملت زلفة وخلفت للنبي يعقوب ولد. 11فسمته ليئة جاد (ومعنى الاسم: بخيت أو مسعود) لإنها قالت: «فعلاً محظوظة أنا!» 12و بعدين حملت زلفة مرة ثانية وخلفت ولد ثاني للنبي يعقوب. 13فسمته ليئة أشير (ومعنى الاسم: سعد) لإنها قالت: «يا فرحتي، كل الستات هتقول أني مسعودة».
14وفي موسم حصاد القمح، لقَى رأوبين عشبة اللفاح وهو بيشتغل في الحقل، فأخذ شوية منها لأمه ليئة. فقالت راحيل لأختها ليئة: «اديني شوية من عشب اللفاح الي جابهولك ابنك». 15فقالت ليئة لراحيل أختها: «مش كفاية إنك أخذتي جوزي مني؟ ودلوقتي عايزه كمان تاخدي لفاح ابني؟» فقالت لها راحيل: «أخذ لفاح ٱبنك، واخلي يعقوب يبات عندك الليلة بدل مني!». 16ولما رجع النبي يعقوب من الحقل وقت الغروب، خرجت لَيئة وقابلته وقالت له: «أختي اتفقت معايا إنك تبات الليلة عندي مقابل إني اديها لفاح ٱبني». فقضى يعقوب الليلة عندها. 17واستجاب الله لدعاء ليئة فحملت وخلفت للنبي يعقوب ولد خامس. 18فسمته ليئةَ يساكر (ومعنى الأسم: ثواب) لإنها قالت: «دي مكافئتي لأني عطيت جاريتي لزوجي». 19و بعدين حملت ليئة مرة ثانيه وخلفت ولد سادس للنبي يعقوب. 20فسمته ليئة زبولون (ومعنى الاسم: وهبة) لإنها قالت: «وهبني الله ستة أولاد هدية غالية، دلوقتي يقبلني زوجي ويُكرمني». 21وبعدين خلفت ليئةَ بنت وسمتها دينة.
22ورحم الله راحيل واستجاب لها، 23فحملت وخلفت للنبي يعقوب ولد وقالت: «نزع الله العار عني». 24وسمت الولد يوسف (ومعنى الاسم: زيادة) لإنها قالت: «يمكن الله يزيدني ولد تاني».
25وبعد ما خلفت راحيل ابنها يوسف بفترة، قال النبي يعقوب لخاله لابان: «يا خال، أسمح لي ارجع لبلادي. 26أنت عارف أنا ازاي اجتهدت في خدمتك، فاسمح لي أني آخذ زوجاتي وولادي اللي خدمتك علشانهم». 27لكن لابان قال له: «يا يعقوب ، لو ترضىَ وعايز تُكرمني، خليك عندي. أنا عرفت أن الله بسببك باركني. 28حدد لي الأجر اللي يرضيك فأدفعه لك وتفضل عندي». 29فرد عليه النبي يعقوب: «أنت عارف قد أيه كان إخلاصي في خدمتك، وتعرف قد إيه مواشيك زادت وهي في رعايتي، 30فالقليل اللي كان عندك زاد كثير بعد ما جيت أنا، والبركة اللي حلت عليك كانت من الله بسببي. ودلوقتي أمتى هشتغل علشان ولادي وأسرتي؟» 31‏-32فقال له لابان: «قول لي اللي أنت عايزه علشان تفضل معايا؟» فقال النبي يعقوب: «حاجة واحدة لو عملتها أفضل عندك. فلو وافقت أن اَمُر النهاردة بين أغنامك كلها، وأعزل الأغنام المبقعة والمنقطة والسوداء لنفسي، فتكون هي دي أجرتي. أما صافي اللون من الأغنام فهي بتاعتك. ساعتها أفضل في خدمتك وتفضل أغنامك تحت رعايتي. 33وبكده تقدر تتأكد من أمانتي، فلو شفت يوم عندي غنم صافي اللون غير المبقعة والمنقطة والسوداء الي خلتها أجرتي، فهي مسروقة وعلىَ عهدَتي». 34فرد لابان: «زي ما قلت هيكون، اتفقنا». 35لكن قبل نهاية اليوم، سبق لابان للقطيع وأخذ الأغنام المبقعة والمنقطة والسوداء وعطاها لأولاده. 36فأخذوا الغنم ومشوا بها بعيد مسافة 3 أيام عن المكان اللي كان بيرعَى فيه يعقوب. ففضل النبي يعقوب يرعَى الأغنام صافية اللون اللي تخص لابان.
37‏-42فجاءت الفكرة في رؤيا شافها النبي يعقوب، فعرف أنه لو تزاوجت الأغنام قدام أغصان الأشجار المكشوف عن بياض جذعها، تتولد الأغَنام مبقعة كلها. فأخذ أغصان من شجرة اللبنى وشجر الدلب واللوز، وقشرها فكشف عن البياض اللي تحت قشرتها. وكل ما كانت تيجي أغنام قوية للتزاوج عند المياه، كان يعقوب بينصب الأغصان المكشوف بياض جذعها قدامها، فتتولد الأغنام قوية ومبقعة كلها. لكن ماكانش بينصب الأغصان لما تتزاوج الضعيفة من الأغنام. فبقَى القوي من الأغنام يدخل في نصيب يعقوب والضعيف يكون من نصيب لابان. 43فجمع النبي يعقوب ثروة كبيرة، وبقَى يملك خدم وخادمات كثير، وجمال وحمير وكثير من العبيد والأغنام.

Highlight

Share

Compare

Copy

None

Want to have your highlights saved across all your devices? Sign up or sign in